Avril

27-11-2020

In Nantes ontdekte ik de Franse cosmetica keten Avril.  Dit merk biedt een breed gamma producten aan: van make-up, gezichts- en lichaamsverzorging, tot een specifieke mannen- en babylijn. Het merk claimt daarnaast volledig biologisch te zijn. Niets nieuws zou je denken, want tegenwoordig profileren veel cosmeticabedrijven zich op deze manier. Ik bezocht één van hun vestigingen om te ontdekken wat hen dan wél onderscheidt van de concurrentie.  

Avril heeft een nogal ongewone marketingstrategie: ze maken (bijna) geen reclame, waardoor de prijs van de producten enorm gedrukt wordt. Een oogpotlood voor 3 euro? Check ✔️Een reinigingsmousse voor 7 euro? Dubbel check ✔️✔️ 

Wetende dat bijna 70 procent! van de uiteindelijke verkoopprijs aan marketing wordt besteed, verklaart daarom veel.

De aanpak blijkt te werken want ondertussen heeft Avril al meer dan 20 vestigingen in Frankrijk geopend en zijn er ook al heel wat verdeelpunten in de rest van Europa. Jammer genoeg bestaat er (nog) geen Belgische vestiging, maar wie toch eens een kijkje wil nemen in een van de winkels, kan altijd de grens oversteken naar Lille.
Ook daar zijn reeds 2 officiële filialen geopend. 

Ondanks dat er weinig budget aan branding wordt gespendeerd, zijn de boutiques zeker een bezoekje waard. De kleurrijke verpakkingen in de lumineuze panden zorgen voor een aangename winkelervaring.

Vestiging in Nantes waarbij de huidverzorging centraal is uitgestald
Vestiging in Nantes waarbij de huidverzorging centraal is uitgestald

Maar nu terug naar de essentie van de zaak - hoe zit het met de kwaliteit van de producten?Ik testte enkele make-up producten waaronder een lipstick. (Hollywood nr. 598) 

Mooi kleurpigment, lange houdbaarheid én droogt de lippen niet uit. 
Een aanrader, en dat voor amper 6 euro!

Lipsticks verkrijgbaar in 17 verschillende tinten. Leuk weetje: de producten worden verkocht zonder kartonnen verpakking. Ecologisch én kostenbesparend!
Lipsticks verkrijgbaar in 17 verschillende tinten. Leuk weetje: de producten worden verkocht zonder kartonnen verpakking. Ecologisch én kostenbesparend!

Daarnaast probeerde ik nog een oogpotlood en een foundation. Het oogpotlood 'does the job', maar het enige probleem is dat deze niet waterproof is, waardoor het na een tijdje soms uitloopt. Ik denk dus dat ik persoonlijk meer gebaat ben met een waterproof variant. 
Nieuw in hun gamma is het duo oogpotlood met 2 verschillende kleuren.
Handig voor wie van afwisseling houdt!

Duo oogpotlood in aarde- en koperkleur
Duo oogpotlood in aarde- en koperkleur

Ten slotte zijn er nog de foundations op basis van jojoba olie, verkrijgbaar in acht verschillende tinten. Deze zijn zeer voedend, licht en transparant. Een aanrader voor wie een natuurlijke teint wil zonder 'masker-effect'. Persoonlijk vind ik deze foundations niet dekkend genoeg om roodheid en onzuiverheden te camoufleren. Zo wordt het ook aangegeven in de productomschrijving: het dient als een soort '2e huid', waardoor je een heel natuurlijk effect verkrijgt. Ik gebruik deze foundation daarom enkel wanneer ik een 'good skin day' heb. 😉

Het hangt dus volledig af van je persoonlijke voorkeuren en het resultaat dat je wil bekomen. Nog een tip: koop foundation nooit online aan, maar test dit eerst in de winkel om zeker te zijn van de juiste kleur. Een Trump-teint kunnen we maar beter vermijden 🍊🙃


Conclusie: een interessant merk dat veel te bieden heeft. Ik ben alvast benieuwd naar hun huidverzorgingsgamma! 

Foundations op basis van jojoba olie, verkrijgbaar in 8 verschillende tinten
Foundations op basis van jojoba olie, verkrijgbaar in 8 verschillende tinten
Aroma Cosmetica, Alle rechten voorbehouden 2020
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin